FAQS

Vragen:

1. Kan mijn team inschrijven voor de Flanders Open Tens?
2. Wanneer wordt het tornooi gespeeld?
3. Hoeveel bedraagt het inschrijvingsgeld en hoe moeten wij deze betalen?
4. Waarom moet het inschrijvingsgeld zo vroeg worden betaald?
5. Wat zijn de weersomstandigheden in mei?
6. Is er voedsel en drank beschikbaar?
7. Waarom is het verboden om dranken & voedsel mee te brengen naar het tornooi?
8. Hoe bepaalt u welke teams een plaats krijgen?
9. Wat is het tornooi format?
10. Wanneer krijgen we het wedstrijdschema te zien?
11. Hoeveel spelers kunnen wij meebrengen?
12. Hoe lang duren de wedstrijden?
13. Wanneer reis ik het best?
14. Wanneer worden de wedstrijden gespeeld?
15. Ik begrijp dat de tentenaccommodatie niet inbegrepen is in het inschrijvingsgeld?
16. Wat mogen wij verwachten bij het ontbijt op de 3 ochtenden?
17. Mag ik met mijn eigen tent op de tornooisite kamperen?
18. Zijn er luchtmatrassen of veldbedden voorzien in de slaaptenten?
19. Waar wordt het tornooi gehouden?
20. Ben ik verzekerd op het tornooi?
21. Hoe geraakt ik in Dendermonde?
22. Zijn er supplementaire kosten voor de fuiven op vrijdag, zaterdag en zondag?
23. Moeten wij een gek tornooi outfit dragen?
24. Wat is de prijs van een bier?

Antwoorden:

1. Kan mijn team inschrijven voor de Flanders Open Tens?

Om het even welk team in de wereld kan inschrijven voor de Flanders Open Rugby Tens. Een formele uitnodiging die het komend tornooi aankondigt wordt gepost op de website en wordt in de maand oktober verstuurd naar vroegere deelnemers en teams die interesse betoond hebben.
Wij voorzien steeds een Heren, een Dames, een Veteranencompetitie.
Alle teams moeten het online inschrijvingsformulier op onze website gebruiken. Om het even welk team op om het even welk niveau kan inschrijven. Wij verwelkomen club teams, social teams, invitatieteams en zelfs internationale teams.
Om veiligheidsredenen is er wel de beperking dat alle spelers/speelsters minstens 18 jaar oud moeten zijn tenzij uitdrukkelijk toegestaan door het Organiserend Comité.

2. Wanneer wordt het tornooi gespeeld?

Het tornooi wordt altijd gespeeld tijdens het pinksterweekend.
De FOR 2017 zal op 2,3 en 4 juni worden georganiseerd.
Vanaf vrijdag 2 juni (16:00) bent u welkom op onze gronden.
De laatste teams worden vriendelijk verzocht om op maandagochtend na het ontbijt rond 10:00 de site te verlaten.

3. Hoeveel bedraagt het inschrijvingsgeld en hoe moeten wij deze betalen?

Het inschrijvingsgeld bedraagt 300 Euro voor alle teams.
De uiterste inschrijvingsdatum is 15 januari.
De effectieve deelname van uw team zal pas bevestigd worden van zodra het inschrijvingsgeld is betaald.
Het inschrijvingsgeld wordt normaal gezien niet teruggestort in geval van een terugtrekking uit het tornooi. Gelieve ervoor te zorgen u de naam van het team vermeld wanneer u de betaling verricht. Dit is immers essentieel om de afzender te kunnen identificeren.
Mogen wij u vragen om zo snel mogelijk te reageren? Wij hebben een beperkt aantal plaatsen en wij hanteren een heel eenvoudige regel “wie eerst betaalt, zal spelen”.

De bankgegevens
Naam begunstigde: Dendermondse Rugbyclub
Adres begunstigde: Koning Albertstraat 140, B-9200 Dendermonde (België)
Banknaam: BNP PARIBAS FORTIS
Bank Adres: Fr. Van Schoorstraat 2, B-9200 Dendermonde (België)
Rekeningnummer: 001-1177579-75
Stad, provincie en land: Dendermonde, Oost-Vlaanderen en België
BIC Code: GEBABEBB
IBAN nummer: BE05 0011 1775 7975

4. Waarom moet het inschrijvingsgeld zo vroeg worden betaald?

Wij beschouwen de betaling van het inschrijvingsgeld als een verplichting om deel te nemen en het verzekerd ons dat het besluit deel te nemen wel doordacht is.
In het verleden is het al gebeurd dat teams zich nog op het laatste moment terugtrekken na de pouleverdeling en de opmaak van het wedstrijdschema. Op dat moment is het ook meestal al te laat voor “reserveteams” die op een wachtlijst staan om dan nog economische vluchten te vinden en om de vrijgekomen plaats in te nemen.

5. Wat zijn de weersomstandigheden in mei?

Het overgrote deel van onze tornooien genoten van veel zon en warm weer, 20°-25°C. Er is natuurlijk altijd het risico op zomerregens. Wij adviseren dan ook een regenjasje te voorzien.

6. Is er voedsel en drank beschikbaar?

Ja, we hebben 4 bars en een aantal voedselstanden. U vindt er alles van eenvoudige snacks tot volledige maaltijden: deegwaren, hamburgers, paella, frietjes, sandwiches, barbecue, fruit, soep, roomijs,…
Het wordt niet toegestaan om je eigen voedsel en dranken mee te brengen naar de tornooisite!

7. Waarom is het verboden om dranken & voedsel mee te brengen naar het tornooi?

Er is een vaste afspraak met het stadsbestuur en de Verzekeringsmaatschappij om er voor te zorgen dat er zich geen glas op de tornooisite zou bevinden. Maar bovenal, werkt ons tornooi met ongekende logistiek die uiterst duur is. Het enige middel om dat alles te betalen moet uit de verkoop van voedsel & dranken komen. Het toestaan aan de deelnemers zichzelf te voorzien zou het einde van de Flanders Open Rugby Tens betekenen.

8. Hoe bepaalt u welke teams een plaats krijgen?

Om toegelaten te worden op het tornooi moet u het inschrijvingsformulier invullen en uw inschrijvingsgeld betalen. Wie eerste is, wordt eerst gediend. Teams die al eerder deelnamen en goed gepresteerd hebben of voor de nodige sfeer zorgden kunnen bevoorrecht worden indien zich om het even welke problemen zouden kunnen voordoen. Omwille van het beperkt aantal plaatsen, laten wij normaal gezien geen 2 teams per club in dezelfde categorie toe.

9. Wat is het tornooi format?

Wedstrijden: 2 x 10 minuten

Afdeling Heren CUP

ZATERDAG:

12 teams in de heren cup. 3 poules van 4. 3 wedstrijden per team.

ZONDAG:

Eerste 2 van elke poule gaan door voor de cup en spelen op zondag in poules: 2 poules van 3 = 2 matchen per team. De twee eerste van elke poule spelen halve finales en finale.

Nummers 3 & 4 van de zaterdag-poules spelen op zondag ranking-wedstrijden in twee poules van 3 teams (2 wedstrijden per team).

Afdeling Heren BEER CUP

ZATERDAG:

40 teams in de heren beer cup. 10 poules van 4. 3 wedstrijden per team.

ZONDAG:

Winnaars van elke poule gaan door voor de beer-cup en spelen op zondag in poules: 4 poules van 3 = 2 matchen per team. De winnaars van elke poule spelen halve finales en finale.

De poule-winnaars worden gerangschikt in functie van hun resultaten en dan 1-4 en 2-3

Nummers 2, 3 & 4 van de zaterdag-poules spelen op zondag ranking-wedstrijden in 12 poules van 3 teams (2 wedstrijden per team).

Afdeling Dames CUP

ZATERDAG:

32 teams in de ladies cup. 8 poules van 4 ploegen. 3 wedstrijden per team in de poules met 4 teams, 4 wedstrijden per team in de poule met 5 teams (voorwaardelijk).

ZONDAG:

Maximaal 24 teams spelen in de zondag-competitie. Nummers 1 & 2 van elke poule gaan door voor de cup en spelen op zondag in poules: 4 poules van 3 = 2 matchen per team. De winnaars van elke poule spelen halve finales en finale.

De poule-winnaars worden gerangschikt in functie van hun resultaten en dan 1-4 en 2-3

Nummers 3 & 4 van de zaterdag-poules spelen op zondag ranking-wedstrijden in 4 poules van 3 teams (2 wedstrijden per team).

Afdeling Veteranen

 ZATERDAG:

10 teams in de Old Boys Series. 2 poules van 5. Tornooi over 2 dagen. Sommige teams spelen op zaterdag 2 poule-wedstrijden en herhalen dat op zondag, anderen spelen reeds op zaterdag 3 wedstrijden, en spelen slechts één poule-wedstrijd op zondag.

ZONDAG:

Sommige teams spelen nog 2, andere 1 poule-wedstrijd. De uiteindelijke winnaars van elke poule spelen de finale. Indien er velden vrij komen proberen we toch nog halve finales te organiseren.

10. Wanneer krijgen we het wedstrijdschema te zien?

Zodra de trekking is gedaan – normaal half mei – wordt de reeksverdeling samen met het wedstrijdschema aan alle teamverantwoordelijken gestuurd. Het is belangrijk dat u dit schema controleert om na te gaan wanneer uw eerste wedstrijd moet worden gespeeld.
NOTA! Om 176 wedstrijden in de toegewezen tijd in te passen, hanteren wij een zeer strak spelschema. Beide teams moeten op het veld staan op het geplande tijdstip of binnen de twee minuten nadat de vorige wedstrijd is afgelopen – er is immers geen wachttijd. De scheidsrechter zal de aftrap fluiten zelfs wanneer slechts één team op het veld staat.

11. Hoeveel spelers kunnen wij meebrengen?

U mag tot 20 spelers registreren voor het Tens tornooi. Onze ervaring is dat alle teams een minimum van 15 spelers nodig hebben om aan al hun verplichtingen op het veld te kunnen voldoen.
Wij krijgen ook regelmatig te maken met spelers die een team zoeken om te kunnen spelen en wij kunnen dan soms ook een team die een spelerstekort zou hebben eventueel aanvullen.
Om veiligheidsredenen is er wel de beperking dat alle spelers/speelsters minstens 18 jaar oud moeten zijn tenzij uitdrukkelijk toegestaan door het Organiserend Comité.

12. Hoe lang duren de wedstrijden?

Alle wedstrijden behalve de finales duren 2 maal 10 minuten per helft met 1 minuut rust. De finalewedstrijden op zondag duren 2 maal 15 minuten met 2 minuten rust.
In de reeksen zaterdag is er geen extra tijd zijn om een winnaar te bepalen. Tijdens de “knock-out” fases, wanneer een wedstrijd eindigt op een gelijkspel en er extra tijd vereist is, wordt deze gespeeld in periodes van vijf minuten. Na elke periode verwisselen beide teams van kant zonder rustperiode. Het team dat eerst scoort wordt onmiddellijk tot winnaar uitgeroepen, zonder enig verder spel.

13. Wanneer reis ik het best?

Aankomen in Dendermonde
Vanaf vrijdag (16:00) bent u welkom op onze tornooisite. Probeer alleszins tijdig te zijn voor de welkomstreceptie vrijdagavond. Deze is voorzien van 20:00 tot 22:00 in ons clubhuis. Het is ook de kans om jullie administratie in orde te brengen. Indien u deze receptie niet zou halen tracht dan alleszins je in te schrijven vóór zaterdagochtend 10:00 AM om je administratie te kunnen regelen.

Vertrek in Dendermonde
De grote finale bij de heren zondag eindigt rond 18:30. Direct erna komt dan de trofeeceremonie onmiddellijk gevolgd door de slotfuif tot ongeveer 03:00 AM.
Als u een vlucht boekt, tracht er dan misschien eentje te boeken op maandag. Het tornooi vroegtijdig verlaten en de finale missen is niet prettig. Je vliegtuig missen is ook niet leuk. De slotfuif is bovendien zeker ook nog de moeite waard om te blijven.
De laatste teams worden vriendelijk gevraagd om op maandagochtend na ontbijt rond 10:00 de tornooisite te verlaten.

14. Wanneer worden de wedstrijden gespeeld?

De eerste wedstrijden zaterdag gaan van start om 09:00 stipt (u kunt dus best vrijdagavond toekomen!). Zaterdag kunnen de laatste wedstrijden uitlopen tot gemakkelijk 20:00-21:00.
Het schema voor de knock-out fases zondag is gewoonlijk beschikbaar kort na de laatste wedstrijd zaterdagavond. Met het traditionele BBQ en Tri-Nations wedstrijd op het grote scherm aan het hoofdveld hoeft het wachten echter niet vervelend te zijn.
We hernemen zondag om 10:00 stipt. De finales bij Dames Veteranen, de Veteranen, de Dames en de heren starten vanaf 16:00. De grote herenfinale op zondag is gepland rond 18:00.

15. Ik begrijp dat de tentenaccommodatie niet inbegrepen is in het inschrijvingsgeld?

Neen inderdaad. Een rugbytornooi hoeft niet noodzakelijk duur te zijn.
Op ons tornooi, slaapt iedereen in comfortabele tenten welke juist naast de terreinen zijn geplaatst. Dit alles geeft ons tornooi een unieke sfeer dat uw team niet snel zal vergeten. Onze tenten zijn enkel op vrijdag, zaterdag en zondag beschikbaar.

TENT2 nights3 nights
20 pers€ 1000€ 1200
30 pers€ 1500€ 1800
40 pers€ 2000€ 2400

Het ontbijt is in de prijs van de tent inbegrepen.

We zijn vrij strikt wat betreft teams die niet de tornooisite blijven. In het verleden hebben wij al te vaak ondervonden dat de teams die in hotels verblijven, en die zich bijvoorbeeld op zondag niet konden kwalificeren voor de Cup, eenvoudig niet meer kwamen opdagen en zo onze format en de pret van de andere teams die wel aanwezig waren verpesten.
Komt daar ook nog bij dat dergelijke teams het liefst (natuurlijk) verblijven in hotels in Antwerpen, Brussel of Gent, en dat deze zware verkeersproblemen kunnen ervaren bij hun terugkeer naar het tornooi op zondagochtend.
Je moet weten dat ons tornooi zijn reputatie door een paar sterke kanten verdient, waaronder een zeer strikte (en goed op voorhand aangekondigde) timing en een prachtige avondsfeer. Het is zowel onze overtuiging als onze ervaring dat beide totaal afhangen van de aanwezigheid van de teams in de accommodatie die wij hen op de site verstrekken.

16. Wat mogen wij verwachten bij het ontbijt op de 3 ochtenden?

Ontbijt? Wat je maar wil… zoveel je maar wil: Koffie, thee, vruchtensap, cornflakes, sandwiches, cakes, eieren, vlees, chocolade, jam, kaas,…

17. Mag ik met mijn eigen tent op de tornooisite kamperen?

Neen, de volledige site is gevestigd in een openbaar sportcentrum en het kamperen is er strikt verboden.

18. Zijn er luchtmatrassen of veldbedden voorzien in de slaaptenten?

Neen. Het is absoluut noodzakelijk is dat uw leden volgende zaken zelf voorzien:
– luchtmatras of veldbed
– slaapzak
– zaklamp

19. Waar wordt het tornooi gehouden?

De Flanders Open Rugby Tens wordt gespeeld op:
Sportcomplex Sint-Gillis Dendermonde, Van Langenhovestraat 203, 9200 Dendermonde

20. Ben ik verzekerd op het tornooi?

Neen, de organisatoren kunnen niet aansprakelijk gesteld voor wat dan ook. Aangezien wij altijd al garant stonden voor een ijzersterke organisatie kan u er vanuit gaan dat wij niets aan het toeval zullen overlaten.
Wij hebben een zeer professionele set-up met de aanwezigheid van artsen en physios. Kleine verwondingen, snijwonden en kneuzingen kunnen onmiddellijk ter plaatse worden behandeld. In het geval van een meer ernstige verwonding die een ziekenhuisbehandeling vereist, moet u verzekerd zijn. Dit is uw eigen verantwoordelijkheid. U zou normaal gezien ook via uw club of uw rugbybond moeten kunnen verzekerd zijn. Bovendien heeft om het even welke verzekerde persoon in een land van de EU, EER of Zwitserland het recht op medisch vereiste gezondheidszorg van een openbare gezondheidszorgleverancier binnen de EU.
Om te bewijzen dat u in uw land verzekerd bent moet u een “Europese Ziekteverzekeringskaart” hebben. De kaarthouder zal op dezelfde manier worden behandeld en zal dezelfde tarieven worden aangerekend als een verzekerde persoon in het land dat hij of zij bezoekt. U moet deze kaart tijdig vooraf aanvragen bij uw lokale gezondheidsverzekeringinstelling.
Het zou ongeveer op zoiets moeten lijken:

Een kopie van uw identiteitskaart volstaat eveneens. U zult dan de rekening van het ziekenhuis op uw huisadres ontvangen en u kunt het voorleggen bij uw verzekeringsmaatschappij na eerst de rekening te hebben betaald. Het eenvoudigste is dat u aan alle spelers om een kopie van hun identiteitskaart vraagt en deze verzamelt in een map. In geval van een ernstige verwonding kan je dan vrij snel een kopie van het paspoort van de betrokken speler aan de ziekenwagen meegeven indien vervoer naar het ziekenhuis zou vereist zijn.

21. Hoe geraakt ik in Dendermonde?

Dendermonde is vrij gemakkelijk bereikbaar, een beetje afhankelijk van het transportmiddel je gebruikt. Het is precies gesitueerd in het midden van de “gouden driehoek” Brussel-Gent-Antwerpen.
Er zijn twee luchthavens binnen redelijk bereik van Dendermonde:
De meest dichtbijgelegen luchthaven is Brussels Airport (Zaventem). In Zaventem zelf kunt u een trein naar Brussel-Noord nemen (5 minuten). Daar neemt u de trein naar Dendermonde (2 treinen elk uur). Dit tripje duurt ongeveer 20-25 minuten. Ons clubhuis ligt op ongeveer 5 minuten wandelafstand van het station.
De tweede luchthaven is Brussel-Zuid Charleroi. Ryan Air vliegt op deze luchthaven trouwens. Van hieruit reis je best verder naar Dendermonde met een bus.
Als u zou overwegen om van de luchthaven verder te reizen met de bus kunnen wij eventueel een bus regelen voor jullie. Zij zullen in Zaventem of Charleroi op u wachten. Wij moeten dan wel weten waar en wanneer u op vrijdag landt en wanneer uw vlucht op maandag precies vertrekt.

Bustarieven

Charleroi - 35 personenCharleroi - 50 personen
Enkel: €340Heen en terug: € 680Enkel: €360Heen en terug: €720
Zaventem - 35 personenZaventem - 35 personen
Enkel: €290Heen en terug: € 580Enkel: €305Heen en terug: €610
Amsterdam - 35 personenAmsterdam - 50 personen
Enkel: €535Heen en terug: € 1070Enkel: €550Heen en terug: €1100

22. Zijn er supplementaire kosten voor de fuiven op vrijdag, zaterdag en zondag?

Alle drie fuiven zijn kosteloos voor de deelnemende teams!

23. Moeten wij een gek tornooi outfit dragen?

Neen, maar uw tour zou misschien een beetje meer fun kunnen zijn. Er worden bovendien prijzen uitgedeeld voor de beste individuele en de beste teaminspanning op de zaterdagavond themafuif.

24. Wat is de prijs van een bier?

€2,50


Meer informatie? Gert Van den Steen

Facebook

Berichten worden opgehaald...

Hoofdsponsors

EVRA